"Słowiki"

EKSPERYMENTY BADAWCZE

Elżbieta Kowalska |
31/
5
/2022

W miesiącu maju realizowaliśmy czwarty dział naszego programu eksperymentalno – badawczego pt.: „Mały badacz i odkrywca”. Tytuł tego działu to: „Przyroda wokół nas”.  Jak zwykle i w tym obszarze czekały na nas ciekawe eksperymenty, doświadczenia i badania.

Miesiąc zaczęliśmy od wykonania eksperymentu zatytułowanego: Efekt jak w szklarni.

Potrzebowaliśmy do niego: doniczki, ziemi, nasion soczewicy, wody, słoika i przystąpiliśmy do działań. Wypełniliśmy doniczkę ziemią, posialiśmy nasiona soczewicy i podlaliśmy je wodą. Następnie słoik umieściliśmy do góry dnem na ziemi i przykryliśmy część nasion. Postawiliśmy doniczkę na parapecie w oświetlonym miejscu. I odczekaliśmy tydzień, by zobaczyć efekt. A co się stało?  Zauważyliśmy, że nasiona znajdujące się pod słoikiem wyrosły szybciej, niż  pozostałe. Wyciągnęliśmy wnioski i już teraz wiemy, że rośliny, które hoduje się w szklarniach rosną szybko, ponieważ światło i ciepło pochodzące od słońca ogrzewają otoczenie roślin i dzięki temu zwiększa się ich wzrost.

  Odrestaurowane skamieniałości to następny eksperyment, którym się zajęliśmy. Potrzebowaliśmy do niego: gładkiej powierzchni, ziemi doniczkowej, muszelek, paczki gipsu, słoika, wody, farby i pędzli. I przystąpiliśmy do działania. Rozsypaliśmy ziemię na gładkiej powierzchni i odcisnęliśmy na niej muszelki, aby zarysować kształt. Wymieszaliśmy z wodą gips w słoiku i wypełniliśmy wszystkie formy po muszelkach. Następnie odczekaliśmy aż mieszanka nam stwardnieje. Kolejnego dnia usunęliśmy ziemię i powstała piękna kolekcja skamieniałości, którą malowaliśmy farbami. Dzięki temu doświadczeniu dowiedzieliśmy się, czym są skamieniałości  i już na pewno zapamiętamy, że są to stwardniałe szczątki roślin, zwierząt oraz innych elementów przyrody, które gromadziły się przez tysiące lat oraz przybierały różne formy   i kształt.

Trzeci eksperyment to Porowate powierzchnie. Nie moglibyśmy go wykonać bez: trzech lejków, piasku, trzech jednakowych słoików, gliny, wody, filtrów do kawy, żwiru i dzbanka z miarą, dlatego te materiały zostały najpierw przez nas zgromadzone. Potem przeszliśmy do jego wykonania. Lejki włożyliśmy do trzech słoików, a w każdym lejku umieściliśmy filtr do kawy. Filtry wypełniliśmy żwirem, piaskiem i gliną. Następnie wlaliśmy wodę do dzbanka z miarką i wlewaliśmy ją stopniowo do każdego lejka. Odmierzaliśmy czas potrzebny do tego, aby spadła pierwsza kropla z każdego lejka. Na sam koniec sprawdziliśmy, ile wody wpadło   do każdego słoika.  Po przeanalizowaniu eksperymentu zauważyliśmy, że im większe pory mają materiały, tym większą przemakalność (woda przelewa się z lejka do słoika szybciej i w większych ilościach). Żwir jest najbardziej porowaty i jego pory są największe, podczas gdy glina ma najmniejszą przepuszczalność, ponieważ jej pory są najmniejsze.

Ostatni eksperyment nosił nazwę Obieg wody. Wykorzystaliśmy do niego dużą plastikową butelkę z nakrętką i szerokim otworem, grube pałeczki, łyżkę, ziemię, watę, nawóz, taśmę klejącą i małe rośliny. Do butelki przy pomocy łyżki włożyliśmy porcję ziemi i nawozu. Również tam włożyliśmy rośliny i przykryliśmy ich korzenie ziemią. Do pałeczek przykleiliśmy taśmą klejącą watę. Ucisnęliśmy ziemię wokół roślin watą przyczepioną do patyczka. Zakręciliśmy butelkę nakrętką i obserwowaliśmy, jak z roślin wydobywa się woda i jak się zachowuje. Doszliśmy do wniosku, że roślina wchłania wodę: pobiera ją bezpośrednio z ziemi przez korzenie i wydala ją liśćmi pod postacią pary. W zamkniętym środowisku butelki łatwo było sprawdzić, jak rośliny wykorzystują tę samą wodę wiele razy: to jeden z przykładów obiegu wody.

Również z racji obchodzonego w tym miesiącu Dnia Pszczoły nie mogliśmy ich pominąć i zrealizowaliśmy temat z działu „Przyroda wokół nas”. Poszerzaliśmy swoje wiadomości w zakresie życia pszczół.  Dzieci dowiedziały się, jaka jest ich rola w życiu człowieka. Podczas zajęć obejrzeliśmy film edukacyjny oraz bajkę o pszczołach. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie: Jak powstaje miód? Kto to jest pszczelarz?  Dzięki tym zajęciom dzieci pogłębiły swoją wiedzę przyrodniczą i ekologiczną  oraz mogły posmakować pysznego miodu. I już teraz na pewno będą wiedziały, skąd on się bierze.